Logikai lapok
2020. augusztus 27. - Gábor Petra
Háromszög, négyzet vagy kör?
Kicsi vagy nagy?
Lyukas vagy teli?
Kinek mi jut eszébe ezeket a tulajdonságokat olvasva?
Esetleg elsős tanítónénije matekórát tartva, vagy első padtársának menő tolltartója?
Netán az összeragasztott nagy gyufás dobozok- sokunk iskolás pályafutásának elengedhetetlen, kezdő tartozékai - amik mindenféle kincseket rejtettek, amik segítségével, olyan alapképességeket sajátítottunk el, amiket bizony a felnőtt, mindennapi életünkben, ma is kamatoztatunk.
Az egyik gyufásdobozban egészen biztosan a logikai készlet lapjai rejlettek. Különböző színű, méretű, formájú lapocskák, amik számos játékot, így észrevétlen fejlesztési lehetőséget rejtenek magukban. Érdekes kísérlet lehet, hogy a kedves olvasónak, vajon melyik tulajdonság jut eszébe először, ha ránéz vagy kezébe vesz egy lapocskát? Nagy valószínűséggel figyelmünket főként a markánsan megjelenő tulajdonságok keltik fel, mint szín, forma, ámha jobban szemügyre vesszük megfigyelési alanyunkat, minden esetben négy sajátosságot sorolhatunk fel (szín, forma, méret, középen elhelyezkedő kis lyuk megléte/ hiánya). A gyerekek sincsenek ezzel másként, így gyakran az első, amire felhívjuk figyelmüket a több szempontú megvizsgálás. Rávezető, kiegészítendő kérdések segítségével ébresztjük rá őket, hogy a lapokat több szempont mentén lehet analizálni, így fejlődik a kritikus gondolkodás, a kreativitás, a fantázia, a szókincs, a megfigyelő képesség, a figyelem és a nézőpont váltás képessége is. Ám ebben a végtelenül egyszerű eszközben még több fejlesztési lehetőség nyílik, nézzük hát meg, mik is lehetnek ezek.
A több-szempontúság mentén elindulva, a különböző jellemzők alapján alkothatunk csoportokat, hiszen a kis lapokat számos szempont szerint csoportosíthatjuk a gyerekekkel. Mi magunk is meghatározhatjuk a csoportosítás kritériumait, pl. válogatás színek szerint, válogatás méret szerint, válogatás forma és szín szerint. A lehetőségek tárháza igen bő, attól függően, hogy hány szempontot adunk meg (egyet, kettőt, hármat, esetleg négyet), válik egyre nehezebbé, egyre nagyobb koncentrációt és több figyelmet igénylővé ez az egyszerű feladat. A feladatvégzés közben fejlődik a gyermek vizuális diszkriminációja (megkülönböztetés látás alapján), a logikus gondolkodása, a figyelme, a feladattudata, a koncentrációja, segít elsajátítani az alakállandóság fogalmát. Megkérhetjük őket is, hogy saját szempontjaik alapján válogassák szét a formákat két, három, négy csoportra. Érdekes, tanulságos lehet megfigyelni, hogy melyek lesznek azok a jellegzetességek, amik alapján megkezdik a csoportosítást. Gyakran előfordul, hogy nem papírforma szerinti szempontokat alkotnak pl. háztetőket és labdákat válogatnak négyzet és kör helyett. Ilyenkor fontosnak tartom, elismerni a gyermek saját ötleteit, megdícsérni, közben pedig felhívni a figyelmét a „hivatalos” megnevezésekre is.
Kedvelt játék még, a ritmikus soralkotás. „Készíts egy hernyót, aminek teste két piros, egy sárga, két piros, egy sárga forma váltakozásából áll.” Nehezíthetjük a feladatot, ha több kritériumot adunk a sorbarendezéshez, esetleg bonyolultabb minták leképezését kérjük a gyermektől. Miközben pedig ők hernyót építenek, nyakláncot készítenek anyának, észrevétlenül fejlődik a vizuális diszkriminációjuk, az emlékezetük, a figyelmük, a koncentrációjuk, a síkbeli tájékozódásuk, a kreativitásuk és a fantáziájuk.
A fent felsoroltak néhány példán keresztül igyekeznek bemutatni, hogy egy olyan egyszerű, ámde nagyszerű eszköz, mint a logikai készlet észrevétlenül, játékosan milyen sok, a későbbiekben igen hasznos képességet fejleszt. Hiszen a figyelem, a koncentráció, a jó emlékezőképesség elengedhetetlen bármiféle tanulási folyamat eredményességéhez. A vizuális diszkrimináció többek között a betűk megkülönböztetéséért fog felelni. Az alakállandóság segít majd megérteni, hogy a különféle méretben, betűtípusban íródott, azonos számjegyek ugyanazt a jelentést hordozzák. A több-szempontú vizsgálatra való képesség igen fontos lesz majd
a problémamegoldások során. A sort folytathatnánk még, hiszen korántsem veséztük még ki a logikai készletben rejlő fejlesztési lehetőségeket. Egy következő alkalommal sort kerítünk erre is.